Krāpniecība internetā: Ieteikumi, kā pasargāt sevi

Atgriezties 27 marts, 2023

E-pasti ar ziņām par apbrīnojamiem laimestiem, dažādi lūgumi pēc finansiālas palīdzības un pat apgalvojumi, ka esat saņēmis mantojumu no kāda attāla radinieka – tie ir tikai daži no krāpšanas mēģinājumiem internetā, ar kuriem saskāries teju ikviens Latvijas iedzīvotājs. Tāpat sociālos tīklos bieži manāmas apšaubāmas, viltus ziņas, kas apsola lielu laimestu tikai par to, lai interneta lietotājs ielūkotos ziņai pievienotajā linkā.

Par laimi, vairums interneta lietotāju ir informēti par šīm krāpnieciskajām shēmām un pārsvarā gadījumu neseko viltus ziņu radītāju norādījumiem. Katrai apšaubāmai ziņai, ko redzat sociālajos tīklos, vai aizdomīgam e-pastam vajadzētu pieiet ar kritisku prātu un rūpīgi izvērtēt tā ticamību. 

Kas ir krāpniecība internetā?

Krāpniecība digitālajā vidē ir noziedzīga rakstura darbības. Tā var būt emocionāla vardarbība, mēģinājumi izkrāpt privātus datus, finanses, izmantojot digitālās saskarsmes līdzekļus:

  • telefona zvanus;
  • īsziņas;
  • e-pastus;
  • viltus mājas lapas;
  • sociālos tīklus.

Bieži izmantoti krāpniecības veidi

Krāpniecība ar telefona zvanu

Zvanītāji nereti uzdodas par bankas pārstāvjiem un kā zvanīšanas iemeslu min to, ka Jūsu bankas kontā ir veikti aizdomīgi naudas darījumi, un nepieciešams steidzami veikt noteiktus soļus, lai pasargātu Jūsu finanses. Tāpat populāri ir zvani no it kā Valsts policijas darbiniekiem, kad viltvārži apgalvo, ka kāds mēģina Jūsu vārdā noformēt kredītu, vai zvana no kāda uzņēmuma stāstot, ka esat laimējis loterijā vai konkursā. 

Sarunas laikā jautā personīgu, sensitīvu informāciju par Jums – personas kodu, pieeju bankas datiem, maksājuma kartēm, parolēm un kodiem. Dažkārt lūdz lejupielādēt mobilās lietotnes vai apmeklēt mājas lapu. 

Svarīgi atcerēties, ka nedz bankas pārstāvji, nedz Valsts policijas un citu iestāžu darbinieki nezvana cilvēkiem, lai noskaidrotu sensitīvu informāciju.

Vēl viens populārs krāpniecības veids ir dažādu preču un pakalpojumu pārdošana caur zvanu, kad Jūs mēģina pārliecināt par to, ka produkts Jums ir nepieciešams, Jūs to iegādājaties, bet galu galā preci nesaņemat.

Signāli, kas var norādīt par krāpniecību:

  • Agresivitāte, iebiedēšana, steidzināšana un uzstājīgums
  • Sensitīvu datu jautāšana, Smart-ID koda ievadīšana
  • Zvanītāja telefona numurs var būt līdzīgs iestādes reālajam numuram, tomēr kāds no cipariem atšķiras
  • Aizdomīgi piedāvājumi

Ja vēl pirms laika telefonkrāpnieki zvanīja no ārzemēs reģistrētiem telefona numuriem un runāja krievu valodā, tad šobrīd aizvien biežāk tiek zvanīts no Latvijas numuriem un zvanītājs sazinās latviešu valodā. 

Diemžēl telefonkrāpnieki izmanto arī vēl komplicētākas krāpšanas metodes, kad caur ārvalstu tīklu veic zvanu, dublicējot Latvijā eksistējošu telefona numuru. Tas nozīmē, ka krāpnieks zvana no it kāa Latvijā reģistrēta telefona numura, bet, piemēram, atzvanot uz šo numuru, runāsiet nevis ar krāpnieku, bet ar reālu cilvēku Latvijā, kura numurs ticis izmantots krāpniecībai.

Ko darīt situācijā, kad tiek saņemts aizdomīgs telefona zvans?

Pēc iespējas ātrāk beidziet sarunu! Tā kā zvanītāji mēdz būt ļoti uzstājīgi, varat minēt, ka personīgi sazināsieties ar iestādi vēlāk. Noteikti nedariet neko no zvanītāja prasītā un vērsieties Valsts policijā ar iesniegumu, informējot par šo situāciju!

Ja tomēr nauda ir izkrāpta, nekavējoties sazinieties ar savu banku un vērsieties tuvākajā Valsts policijas iecirknī ar iesniegumu!

Iezvanīšanās krāpniecība jeb vangiri

Ir situācijas, kad krāpnieki nevis zvana, lai runātu ar Jums, bet gan automatizēti uzpīkstina (to dara robots – īsā laikā piezvanot lielam skaitam cilvēku) un gaida, kad viņiem atzvanīsiet. Taču atzvanīšana var dārgi izmaksāt – pat vairākus desmitu eiro.

Ko darīt, ja uzpīkstina nepazīstams numurs?

Vienīgais veids, kā pasargāties, ir neatzvanīt uz nepazīstamu numuru un pārbaudīt to, piemēram, ievadot Google!

Ja ir aizdomas par krāpniecības mēģinājumu, varat sazināties ar savu mobilo sakaru operatoru, lai bloķētu izejošos zvanus uz krāpniecisko numuru diapazonu.

Krāpniecība ar īsziņu

Krāpnieki saziņai ar upuriem var izmantot arī SMS un dažādas mobilās lietotnes, tādas kā WhatsApp, Viber un citas. 

Mērķi ir dažādi – uzspiežot uz linka aktivizējat kādu nevēlamu maksājumu, sniedzat piekļuvi savam tālrunim, adrešu grāmatiņai u.tml.

Viena no ziņām, kas vēl neilgu laiku atpakaļ cirkulēja whatsapp lietotnē bija: “Atvainojiet, es kļūdas dēļ nosūtīju jums sešciparu kodu īsziņā. Vai varat to man pārsūtīt? Tas ir steidzami”. Un šo ziņu cilvēki saņēma nevis no svešiem numuriem, bet savu draugu, radinieku, kas viesa  uzticību. Un tieši to izmantoja ļaundari, kuri vēlāk varēja aktivizēt Jūsu WhatsApp kontu savā ierīcē.

Kā atpazīt krāpniecību?

  • Ziņa no nezināma adresāta
  • Aizdomīgs saturs
  • Pievienots links

Ko darīt situācijā, kad tiek saņemta aizdomīga ziņa?

Ignorējiet ziņas no nepazīstamiem adresātiem! Neatbildiet uz tām un neveriet vaļā pievienotos linkus, mājas lapas, nereģistrējieties tajās! Saites var saturēt ļaunprātīgas programmatūras, nodarot kaitējumu Jūsu iekārtai, saglabātajiem datiem, vai, piemēram, nosūtīt ziņas visiem Jūsu adrešu grāmatiņā saglabātajiem kontaktiem.

Un rūpīgi izvērtējiet arī dažādus lūgumus no draugiem un paziņām, jo var tikt izmantoti viņu uzlauztie konti, no kuriem tiek nosūtīti viltus pieprasījumi. Nekādā gadījumā nepārsūtiet lietotņu kodus, ko esat saņēmis SMS veidā.

Prevencijai parūpējieties par papildu drošības mehānismiem! WhatsApp un citas lietotnes piedāvā divpakāpju verifikāciju – autentifikāciju, lai kontu aizsargātu ar papildu PIN kodu, kuru zināt tikai Jūs.

Krāpniecība e-pastā

Caur e-pasta vēstulēm tiek izplatīta lielākā daļa vīrusu. Tie tiek pievienoti e-pasta pielikumā vai pievienoti saitēs. Krāpnieku mērķis var būt gan pikšķerēšana jeb personīgo datu izkrāpšana, identitātes zādzība, gan informācijas ievākšana, ko vēlāk izmantot naudas izspiešanai. 

Tāpat e-pastā var tikt pievienots rēķins no kāda jau zināma uzņēmuma, kur tiek norādīts reālais uzņēmuma nosaukums, bet norādīts krāpnieka bankas konts.

Kā atpazīt krāpniecību e-pastā?

  • Aizdomīgs e-pasta sūtītājs
  • Pielikumi un saites, īpaši, ja uz tīmekļa vietnēm, kur piedāvā lejupielādēt programmatūru
  • Aizdomīgs piedāvājums, piemēram, peļņas iespējas, apmaksa par lietotni
  • Nereti gramatikas kļūdas saturā

Ko darīt situācijā, kad tiek saņemts aizdomīgs e-pasts?

Ja saņemat e-pastu, kuram neesat pieteicies vai kuru, Jūsuprāt, Jums nevajadzēja saņemt (piemēram, par to, ka Jums jāveic apmaksa par lietotni, esat laimējis loterijā, saņēmis paciņu pakomātā, par kuru ir jāmaksā, lai gan pēdējā laikā neko neesat pasūtījis, tiek lūgts atjaunot datus un apliecināt savu identitāti), pārbaudiet informāciju! Ievadiet adresāta e-pasta adresi Google meklētājā, uzmanīgi izlasiet e-pasta saturu un padomājiet – vai tas tiešām izklausās kā adresēts Jums! Un, ja tā, tad – kas par to liecina? Bet pirms neesat pilnīgi pārliecināts noteikti neatveriet nedz pielikumus, nedz pievienotās saites!

Prevencijai savās viedierīcēs uzstādiet pretvīrusu aizsardzības programmas! Tāpat izvairieties no pirātiska un nelicensēta satura, tostarp mūzikas klausīšanās un filmu skatīšanās un lejupielādēšanas!

Krāpniecība mājas lapās

Krāpnieki veido dažāda veida mājas lapas. Piemēram, tiek izveidots interneta veikals, kurā varat iegādāties dažādas zīmolu preces par zemām cenām. No klientiem tiek nozagta nauda un viņu dati, savukārt pēc laika interneta veikals vairs vienkārši nav pieejams.

Otrs populārs krāpniecības piemērs ir viltus ziņu portāls, kurā tiek ievietotas reklāmas, kuras atverot, ierīce tiek inficēta ar vīrusu.

Kā pasargāties no krāpniecības?

Iepērkoties internetā visdrošāk tomēr ir izvēlēties pazīstamus interneta veikalus, pirms tam aplūkojot arī atsauksmes. Jāpievērš uzmanība arī tam, vai mājas lapā ir norādīta patiesa kontaktinformācija (vislabāk pārbaudīt zvanot uz to), adrese, uzņēmuma nosaukums (varat pārbaudīt datus lursoft), informācija par preču piegādi un atgriešanu, privātuma politika un cita būtiska informācija.

Tāpat nevajadzētu klikšķināt uz skaļiem virsrakstiem uz nezināmām lapām.

Krāpniecība sociālajos tīklos un iepazīšanās portālos

Vēstule

Kurš gan nav saņēmis vēstules no nepazīstamiem vai pat pazīstamiem cilvēkiem, ar tekstu “skaties, atradu tavu bildi” vai “atver šo ziņu”, aicinot noklikšķināt uz saiti? Diemžēl, bet krāpnieki var šādā veidā iegūt piekļuvi Jūsu sociālajiem tīkliem un nosūtīt vēstules Jūsu draugu lokam. 

  • Aizdomīga ziņa no draugiem vai svešiniekiem
  • Šokējošs, ieintriģējošs vēstījums

Kā pasargāties?

Bez šaubām svarīgākais ir neklikšķināt uz šādā vēstulē pievienoto saiti! Un, ja tomēr šķiet, ka vēstuli tiešām sūtījis Jūsu draugs, sazinieties ar viņu un pajautājiet!

Viktorīnas un testi

Vēlaties noskaidrot, kāds personības tips esat? Vai varbūt – kurai slavenībai līdzināties? Ļoti bieži, lai piedalītos šajos testos tiek jautāts, vai piekrītat noteikumiem un nosacījumiem, dodot atļauju sniegt datus trešajām personām. Un šādā veidā testa lietotāji iegūst informāciju par Jūsu profilu, draugu sarakstu, kā arī IP adresi, ko var izmantot identitātes zādzības vai citos nolūkos.

Kā pasargāt sevi?

Lai arī šāda veida testi un piedalīšanās dažādās viktorīnās var šķist aizraujoša, tomēr padomājiet, vai tas tiešām ir tā vērts, zinot risku. Labāk neveriet vaļā šādas trešās saites!

Iepazīšanās internetā

Iepazīšanās internetā gan dažādās iepazīšanās aplikācijās, sociālajos tīklos mūsdienās nav nekas neparasts, tomēr ir jābūt piesardzīgam.

Krāpnieki var radīt iespaidu, ka vēlas iepazīties un meklē intīma rakstura vai ilgtermiņa attiecības ar vēlmi veidot kopīgu nākotni. Viņi iegūst cilvēka uzticību un vēlāk ar to manipulē gan mēģinot izvilināt finanšu datus, aicinot veikt naudas pārskaitījumus, gan šantazējot vai draudot, mēģinot izspiest naudu.

Kā pasargāt sevi?

Krāpnieki nereti uzdodas par citiem cilvēkiem vai vilto identitāti, tādēļ ieteicams pārbaudīt, vai šādu cilvēku varat atrast arī, piemēram, citos sociālajos tīklos, pārbaudīt profila attēlu, piemēram, Google, lai pārliecinātos, ka šāds attēls neparādās vēl arī ar citas personas vārdu.

Neuzticieties pilnībā cilvēkiem, kurus neesat saticis, neizpaudiet savu dzīvesvietas adresi un noteikti nesūtiet intīma rakstura attēlus, nepārskaitiet naudu un nedodiet pieeju savai internetbankai!


Kā būt drošībā internetvidē?

Uzstādiet e-pasta filtru un pārbaudiet ziņu

  • Lai izvairītos no nevēlamiem e-pastiem un viltus ziņām, noteikti ieteicams uzstādīt savam e-pastam spama filtru, bet datoram – jaudīgu antivīrusa programmu. Spamu filtrs operatīvi apstrādās aizdomīgas izcelsmes ziņojumus, bet antivīrusa programma Jūsu datorā neļaus parādīties viltus reklāmas baneriem.
  • Ja tomēr esat saņēmis aizdomīgu e-pastu, par kura saturu tomēr māc šaubas, tad labs veids, kā pārliecināties par to, vai e-pastā redzamā informācija ir ticama, ir atbildes nosūtīšana ar vairākiem precizējošiem jautājumiem. Pārsvarā spama vēstules tiek izsūtītas automātiski un to programma neļauj atbildēt, bet tikai izsūtīt ziņas.

Sargājiet privātos datus

  • Nekādā gadījumā neizsūtiet savus privātos datus, piemēram, personas kodu, pases numuru, bankas paroles interneta vidē, neviena uzticama komānija neprasīs savam klientam izsūtīt šādus sensitīvus datus neklātienē.
  • Neveiciet dažādu reģistrācijas datu un paroļu maiņu vietās ar publisku interneta pieslēgumu, piemēram, kafejnīcās. Tāpat šādās vietās nebūtu ieteicams iepirkties internetveikalos, veicot maksājumu ar maksājuma karti vai bankas pārskaitījumu.

Parūpējieties par bankas kartes drošību

bankas karte
  • Bieži dzirdēti gadījumi, kad no bankas konta pazūd līdzekļi vai tiek noņemta daudz lielāka summa, nekā vajadzīgs. Tāpēc nodrošiniet sevi, pieslēdzot dažādus informatīvus pakalpojumus, piemēram, sms ziņojumus par katru reizi, kad no konta tiek izņemti līdzekļi vai veikti maksājumi. Pārsvarā gadījumu šādā veidā zaudēto līdzekļu iespējams atgūt, tomēr jārēķinās ar to, ka tas būs diezgan laikietilpīgs process.

Domājiet kritiski

  • Kritiski izvērtējiet jebkuru pārāk vilinošu piedāvājumu, ko redzat interneta vidē. Ļoti populāri ir dažādi reklāmas baneri, kuros tiek piedāvāti aizdevumi ar pasakainiem nosacījumiem. Vienmēr pārliecinieties, ka uzņēmums ir uzticams un licenzēts, un ka aiz tā piedāvājuma nav kādu slēptu nosacījumu. Drošs kredīts patēriņa preču iegādei pieejams Avafin.lv.

Ignorējiet šaubīgus piedāvājumus

  • Viens no populārākajiem veidiem, kā tiek izkrāpti līdzekļi no interneta lietotājiem, ir laimesta solīšana ar nosacījumu, ka, lai to saņemtu, uz kādu bankas kontu jāpārskaita neliela naudas summa. Atcerieties, ka savus privātos datus, tādus kā personas kods, bankas kartes datus un paroles nekādā gadījumā nevajadzētu padarīt publiski pieejamas interneta vidē.

Pievērsiet īpašu uzmanību pirkumiem internetā

pirkumi internetā
  • Pirms veicat pirkumu vēl nepārbaudītā interneta veikalā, pārliecinieties par to, ka šāds uzņēmums patiesi eksistē! Ieskatieties mājas lapas kontaktu sadaļā, uzņēmuma sociālajos kontos, pārbaudiet uzņēmuma reģistrācijas numuru un to, vai kontaktos norādītais tālrunis patiesi darbojas. Ir svarīgi izvērtēt mājas lapas pirms pirkuma veikšanas!
  • Nekad neveiciet rēķinu apmaksu vai pirkumu internetā trešās personas klātbūtnē. Tāpat to nebūtu ieteicams darīt publiskās vietās, pieslēdzoties kopējam interneta tīklam ar savu portatīvo datoru.

Regulāri mainiet paroles

  • Ja mēdzat pierakstīt dažādu portālu paroles un bankas PIN kodus, tad glabājiet tos drošā vietā! Šos datus noteikti nevajadzētu saglabāt tālrunī vai, piemēram, ikdienā nēsāt līdzi somā.
  • Lai pasargātu sevi un savus interneta reģistrācijas datus, ieteicams regulāri atjaunot un mainīt paroles visās vietnēs, kurās esat reģistrējies!