callchatcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclient-contactclient-loansclient-messagesclient-personalclient-settingsdecoicon-barswhy-processicon-closelogo monophone-callsendsettingswhy-offerswhy-processwhy-termswhy-thumbwrite

Kādēļ ir svarīgi runāt ar savu bērnu par finansēm

Tieši vecāki ir tie, kas ieliek pamatus bērna izpratnei par naudu un finansēm. Bērnam augot, pieaug arī nepieciešamo zināšanu klāsts, tādēļ vecākiem pakāpēniski jāiepazīstina viņu arī ar finanšu pasauli, piemēram, iesaistot ģimenes ikmēneša budžeta plānošanā un ņemot viņu līdzi iepirkties. No tā, kā bērns apgūst un izveido attieksmi pret naudu, būs atkarīgi arī viņa nākotnes ieradumi un spēja rīkoties ar finansēm atbildīgi.

Parasti bērna iepazīstināšana ar naudas līdzekļiem sākas jau mazotnē - ar krājkasītes ieviešanu vai nelielas kabatas naudas izsniegšanu. Tomēr arī pirms tā, vienmēr rūpīgi jāpārrunā visi ar naudu saistītie aspekti, kas bērnam var noderēt turpmākajā dzīvē. Par to kā un kad sākt savu atvasi iepazīstināt ar finanšu pasauli, pastāstīsim raksta turpinājumā.

  • Iesākt bērna iepazīstināšanu ar naudu, vajadzētu sākt jau tajā vecumā, kad bērns apgūst burtus un skaitļus. Iesākt vajadzētu ar mazumiņu, piemēram, kā rotaļājoties mācīties sadalīt monētas pēc lielumiem un sākt apgūt uz tām redzamos skaitļus. Lai bērnam būtu interesantāk, šo procesu var veikt, piemēram, spēlējot "veikalu" un pērkot un pārdodot, piemēram, lego klucīšus vai citas rotaļlietas. Šādā veidā bērns tiks sagatvots nākošajam etapam, kad atvasi jau var ņemt līdzi iepirkties uz veikalu un rūpīgi sekot līdzi iepirkšanās procesam.
  • Lai bērnam būtu vieglāk apgūt naudas vērtību un saprast atšķirību starp monētām un banknotēm, viņu noteikti vajadzētu ņemt līdzi uz lielveikaliem, kad tiek atjaunoti ģimenes pārtikas krājumi. Arī šo procesu var pārvērst par spēli, piemēram, lūdzot bērnam veikala plauktos atrast vajadzīgo preci un nolasīt tās cenu. Arī to, kāda nozīme ir cenu atšķirībai un kādēļ jāizvēlas prece, kuras cena šobrīd ir samazināta, akcijas ietvaros, vajadzētu kopā pārrunāt. Tāpat lielveikals būs īstā vieta, kur paskaidrot, kādēļ nav iespējams iegādāties visu, ko kārojas.
    Ejot pie kases un veicot maksājumu, bērnam var likt skaitīt līdzi naudiņai, kas kasē tiek iemaksāta un - kas tiek izdota. Šādā veidā bērnam tiks liktas pamatzināšanas tam, kā pareizi sekot līdzi naudas plūsmai un, protams, tā būs papildus apmācība skaitīšanas mākā.
  • Kad bērns jau paaudzies, var iesākt arī nelielas kabatas naudas izsniegšanu, piemēram, iekārtojot krājkasīti un krājot līdzekļus kādai ilgi kārotai rotaļlietai. Tas palīdzēs bērnam labāk saprasto to, ka bieži vien kāroto nevar iegūt savā īpašumā uzreiz un nekavējoties, jo dažreiz jāuzstāda arī ilgtermiņa mērķi. Ģimenē rūpīgi jāizrunā krājkasītes papildināšanas noteikumi, iesākumā bērnam var uzticēt kādus sīkus mājas darbiņus, piemēram, nomazgāt traukus vai iznest atkritumu tvernti. Šādā veidā bērnam radīsies lielāka skaidrība par to, ka nauda ir arī jānopelna un, lai kaut ko iegūtu savā īpašumā, tajā jāiegulda arī sava enerģija un spēki.
  • Tāpat bērnu noteikti vajadzētu iesaistīt ģimenes budžeta plānošanā, piemēram, ja ilglaicīga mērķa labad, tiek noformēti jebkādi kredīti, to vienmēr kopā būtu jāizrunā un jāpaskaidro to nozīme. Lai bērnam rastos labāks priekšstats par to, kur rodas un kur aiziet nauda, bērnu var aizvest ekskursijā uz savu darba vietu un paskaidrot, cik ilgā laikā var nopelnīt konkrētu summu, piemēram, lai apmaksātu komunālos maksājumus. Bērnam ir arī jāsaprot tas, kur nauda paliek un kādēļ atsevišķiem maksājumiem tiek dota priekšroka, tāpēc bērnus ieteicams iesaistīt arī rēķinu apmaksas procesā, kopā apmaksājot, piemēram, telekomunikāciju rēķinus vai komunālos maksājumus.

Saistītie raksti