Kā tikt galā ar pandēmijas radīto stresu?

Cilvēki visā pasaulē izjūt koronavīrusa radītās sekas – tiek zaudētas darbavietas, likvidēti biznesi, tāpat arī katru brīdī jādomā par savu un tuvinieku drošību. Un tam visam pāri, protams, tumšā un aukstā ziemas sezona. Nav pārsteigums, ka daudzie ierobežojumi, pārmaiņas un neskaidrā situācija cilvēkiem izraisa satraukumu. Ir svarīgi ne tikai būt informētiem par notiekošo, bet arī rūpēties par savu garīgo veselību, mazinot pandēmijas radīto stresu.

Kurām sabiedrības grupām ir augstāks stresa risks?

Ikviens no mums tiek galā ar stresu un neskaidrām situācijām atšķirīgā veidā. Taču daļai cilvēku dažādi apstākļi var radīt augstāku stresa un trauksmes līmeni nekā citiem, it īpaši, ja nevaram tik bieži satikt savus tuviniekus un jāievēro dažādi citi ierobežojumi.

Rūpes par veselību COVID-19 laikā ir svarīgas ikvienam, un, par laimi, ir vairāki veidi, kā varam saglabāt labu fizisko formu un pašsajūtu arī šajā laikā (lasīt vairāk). Taču nevaram aizmirst arī garīgo veselību. No stresa īpaši jāsargājas:

  • COVID-19 riska grupā esošajiem, piemēram, senioriem vai tiem, kuriem jau ir hroniskas saslimšanas;
  • Bērniem un pusaudžiem;
  • Veselības aprūpē strādājošajiem – ārstiem, medmāsām un citiem jomas pārstāvjiem;
  • Cilvēkiem, kuriem jau ir garīgās veselības problēmas, tai skaitā atkarības.

Vispirms ir svarīgi atpazīt stresu un pēc tam ar to tikt galā pozitīvā, veselīgā veidā. Tāpat arī mēs varam atpazīt stresa pazīmes citos un palīdzēt viņiem ar to cīnīties.

Izplatītākie stresa simptomi:

  • Pastiprināta alkohola, medikamentu, narkotiku lietošana, smēķēšana;
  • Izvairīšanās no nodarbēm, kas agrāk sagādāja prieku;
  • Izmaiņas ēšanas vai gulēšanas paradumos;
  • Grūtības koncentrēties un noturēt uzmanību;
  • Aizkaitināmība;
  • Pārmērīgs uztraukums vai bēdāšanās;
  • Paātrināts pulss;
  • Gremošanas sistēmas problēmas;
  • Neizskaidrojamas galvas vai ķermeņa sāpes.

Noderīgi padomi stresa mazināšanai ikdienā

Tā vietā, lai koncentrētos uz nervozēšanu, centieties pievērst uzmanību lietām, kuras savā dzīvē spējat kontrolēt. Parasti tas ir nevis mums apkārt notiekošais, bet gan tas, kas norisinās mūsos pašos. Lūk, daži ieteikumi, kā tikt galā ar pandēmijas radīto stresu:

  • Izveidojiet vienkāršu rīta rutīnu – kad lielāko daļu laika pavadām mājās, gadās piemirst paveikt svarīgākās pamata darbības. Tāpēc rīta rutīna palīdzēs Jums saglabāt pozitīvismu un produktivitāti. Šīs darbības var būt: vingrošana, iešana dušā, meditēšana, dienas plāna rakstīšana, uzkopšana un veselīgu brokastu baudīšana;
  • Regulāri sazinieties ar saviem tuviniekiem – tas, ka šobrīd nevaram doties ciemos, nenozīmē, ka jāaizmirst par draugiem, radiem un kolēģiem. Neaizmirstiet viņiem uzrakstīt īsziņu vai piezvanīt;
  • Palīdziet citiem – ir cilvēki, kam šajā laikā klājas grūtāk nekā citiem. Padomājiet, kā Jūs varat palīdzēt. Varbūt tā ir pārtikas iegāde un atnešana kaimiņu tantiņai, naudas ziedošana labdarībai vai vietējā mazā biznesa atbalstīšana – ir daudz veidu, kā varam sniegt atbalstu citiem šajā laikā;
  • Izveidojiet ikvienas aktivitāšu plānu sevis palutināšanai – rūpes par sevi šajā laikā ir ļoti svarīgas, tādēļ izvēlieties kādu nodarbi, kas ļaus Jums atslēgties no ikdienas rūpēm un pabūt ar sevi: sportošana, pastaigas svaigā gaisā, lasīšana, pelde smaržīgā burbuļvannā, zīmēšana, dienasgrāmatas rakstīšana, dārza darbi, veselīgas maltītes gatavošana un citas patīkamas aktivitātes;
  • Samaziniet ziņu un sociālo mediju patēriņu – nepārtraukti pārlūkojot savu sociālo mediju laika joslas un, redzot tur sliktas ziņas, mūsu simpātiskā nervu sistēma aktivizē “izdzīvošanas” instinktu. Tā vietā centieties samazināt ziņu lasīšanu un sociālo mediju apmeklēšanu līdz pāris reizēm dienā, kā arī izvēlieties uzticamus informācijas avotus.

Rūpes par savu fizisko un garīgo veselību ikdienā ir ļoti svarīgas, un tās nevajadzētu atlikt uz vēlāku laiku. Līdzīgi ir arī ar dažādu neplānotu situāciju risināšanu, kad steidzami nepieciešami papildu naudas līdzekļi. Šādos gadījumos noderīgs var būt naudas aizdevums no Creamcredit.lv.